Mikä Kreatiini on paras?

Oot varmaan kuullut, että Kreatiini on ainakin yksi lisäravinne mikä ei oo ihan p*aska… ja olet kuullut oikein. Kreatiini on yksi tutkituimmista molekyyleistä urheiluun liittyen – aihe sadoissa tieteellisissä tutkimuksissa ja todetut hyödyt ovat selkeitä:

+ Nopeampi lihaskasvu

+ Nopeampi voiman tuottamista

+ Parantaa anaerobista kestävyyttä

+ Parantaa lihasten palautumista

 

Mikä ei oo niin selkeetä tosiaan on, mnkä muotoista kreatiinia pitäisi käyttää ja miksi.

Onko jotain hienosti nimitetty kuten Kreatiini Nitraatti sen arvoista?

Miten olisi Etyyli Esteri tai Hydrokloridi?

Nestemäistä vai jauhetta?

Bufferoitu vai Mikronisoitu?

Vai pystyykö vanha luottamuksellinen Kreatiini Monohydraatti antaa sulle kaiken mitä tarvitset?

 

Mikä Kreatiini on?

Kreatiini on kropan tuottama molekyyli ja löytyy melko suurissa määrissä muun muuassa suraavissa ruuissa; lihassa, kananmunassa ja kalassa.

Sen rakenne koostuu aminohapoista L-Arginiini, Glysiini ja L-Metioniini – ja löytyy melkein jokaisesta kropan solusta, sillä se toimii ”energian varana” nopeuttamalla selluläärisen energian (ATP) tuotanto, mikä tehostaa solujen työkykyä.

Suurin osa Kreatiinista säilyy lihassoluissa, siksi sen käyttäminen lisäravinteena on erittäin tehokasta voiman tuottamiseen ja anaerobisen kapasiteetin parantamiseen.

 

Miten Kreatiini auttaa lihaskasvussa?

On monta tapaa millä Kreatiini pystyy auttaa kasvattamaan lihasta nopeammin.

1. Enemmän voimaa ja lihaskestävyyttä harjoittelun aikana tarkoittaa tehokkaammat harjoittelut. Mitä kovemmin pystyt treenaa, sitä enemmän lihasta pystyt kasvattaa ajan mittaan.

2. Parempi lihaspalautuminen tuottaa myös paremmat harjoitukset. Mitä nopeammin kehosi palautuu treeneistä, sitä paremmin suoriutuu seuraavalla kerralla.

Tämä toki totta yksilöllisiin lihaksiin mutta soveltuu myös systemaattisesti. Eli jos sulla raskas maastaveto sessio maanantaina ja raskas kyykky päivä keskiviikkona, niin mitä nopeammin kehosi palautuu maanantain treeneistä, sitä paremmin keskiviikon treenit tulee kulkee.

3. Kreatiinilla on ”paisumis ilmiö” (eikä pelkkä nestepöhö). Tutkimukset näyttävät, että Kreatiinin käyttö lisää veden määrä lihassoluissa. Tämä ilmiö tekee sen, että lihakset näyttävät isoimmilta, mutta vielä tärkeämpänä, tämä vaikuttaa positiivisesti typen tasapainoon ja tiettyjen geenien ilmentymiseen mitkä liittyvät hypertrofiaan.

4. Kreatiinilla on anti-katabolisia ominaisuuksia. Tutkimusten mukaan Kreatiini pystyy vähentämään proteiinin hajottamisen tahdin, mikä auttaisi lihaskasvussa ajan mittaan.

 

Ja parasta on, että ei tosiaan ole mitään huonoja puolia Kreatiinin käyttöön. Väitteet että on pahaksi munuaisille on todettu niin monta kertaa ns. p*aska puheeksi”, nestepöhö valitukset menneisyydeltä ei ole yhtä vakavia kuten ennen ja ei ”katkaise omaa tuotantoa” a la roinat ja muut mömmöt.

(Tämä nyt sanottuna: jos on munuaisvaivoja entuudestaan niin ei ole suositeltavaa syödä Kreatiinia lisäravinteena)

Eli kuten näette, niin omaa suositukseni on, että lisää Kreatiini lisäravinne arsenaaliin, sillä se on turvallista, halpaa ja tehokasta.

Eli ei muuta kun selailemaan mitä löytyy: Kreatiinit

Jätä kommentti

* -merkatut kentät pakollisia

Copyright @ 2015-2017 Voimaravinteet.fi. All rights reserved.
Ostoskori on tyhjä