Mitä vitamiineja käytän ja miksi?

 

Jo pienestä pitäen meille on puhuttu paljon perusruoan puolesta ja monipuolisesta ruokavaliosta. Riittävä ja monipuolinen ruokavalio tukee kehoa, antaa rakennusaineita, auttaa jaksamaan ja antaa energiaa. Monipuolisesta ruoasta saamme elimistöllemme välttämättömät energiaravintoaineet, hiilihydraatit, proteiinit ja rasvat. Mutta mitenkä vitamiinien ja kivennäisaineiden saanti, riittääkö monipuolinen ruokavalio takaamaan päivittäisen vitamiinien saannin? Etenkin urheilijoilla jotka treenaavat kovaa aina se perusruokakaan ei riitä, vaan tarvitaan lisäravinteita ja vitamiineja tukemaan kehoa kovien treenien lomassa. Tarvitsemme 13 vitamiinia (A-, C-, D-, E-, K- ja kahdeksaa eri B-vitamiinia) joten välillä jokainen tarvitsee jonkinlaisen ravintolisän takaamaan että kaikki tarvittavat vitamiinit saadaan elimistölle.


Mitä vitamiineja ja kivennäisaineita sitä sitten kannnattaa napsia purkista ruoan lisäksi? Ruokakauppojen terveyshyllyt pursuavat pilleripurkkia jos jonkinlaista, netissä sanotaan yhtä sun toista. Kaikkea kaupan vitamiinipurkkia ei sentään tarvitse kotiin hamstrata, eikä kaikkia näitä 13-vitamiinia välttämättä kannata alkaa popsia purkista, vaan kannattaa miettiä mitkä on itselle ne tärkeimmät ja olellisimmat vitamiinit mitä tarvitsee.

Itse syön ympäri vuoden D-vitamiinia, koska täällä Suomessa melkein puolet vuodesta eletään enemmän tai vähemmän pimeydessä niin auringosta saatu määrä ei välttämättä riitä. Itse popsin 50 mikrogrammaa joka päivä, talvisin joskus jopa 100. Myös sinkkiä menee etenkin flunssakausina päivittäin 15mg, koska se ennaltaehkäisee flunssaa ja nopeuttaa siitä paranemista. Se myös alentaa tulehduksia ja on iholle hyväksi.

C-vitamiinia otan aamuisin 500mg kapselin, koska treenatessa vastustuskykyä välillä koetellaan ja C-vitamiini on tutkitusti hyvä antioksidantti (=ehkäisee sairauksia), mutta se myös auttaa vähentämään väsymystä ja sairauksia. Kova suositus on Trec Nutritionin Vit-C Strong 500.

Strong-C 500

 

B-vitamiini. Tärkeä vitamiini mm. energia-aineenvaihdunnan säätelyssä, aineenvaihdunnan tehostamisessa, ravintoaineiden imeytymisessä, keskittymisen ja muistin tehostamisessa.. Mutta siitä on myös apua stressiin ja väsymykseen. Eli TÄRKEÄ moniin eri elimistön ja hermoston toimintoihin. Itse ota aamulla yhden kapselin Trec Nutritionin Vit-B Complexia (tästä purkista saat yhdestä kapselista kaikki 8 B-ryhmän vitamiinia, lämpimästi suosittelen).

Vitamin B Complex

Omega-3: elimistö tarvitsee rasvahappoja hormonien tuottamiseen, lihasten toimintaan, aivojen toimintaan, edistävät sydämen normaalia toimintaa sekä se auttaa näköä pysymään hyvänä. Itsellä käytössä Trec Nutritionin Super Omega-3 kalaöljykapselit joissa on tärkeitä rasvahappoja (EPA ja DHA). Kapseli on myös helposti nieltävä EIKÄ röyhtäytä! Otan aamuin illoin 2 kapselia.

Super Omega-3

Magnesium. Jokainen paljon liikkuva varmasti (toivottavasti) tietää miksi se on niin tärkeä. No lyhykäisyydessään se ehkäisee lihaskramppeja ja väsymystä, rauhoittaa ja ehkäisee unettomuutta (otan itse aina iltaisin 1-2tablettia, juurikin edellämainittujen seikkojen takia). Magnesium on kivennäisaine joka aktivoi yli 300 (!!!) biokemiallista reaktiota: ruoansulatusta energiantuotantoa, aineenvaihduntaa.. Joten sen käyttöä ei ainakaan vähätellä jokapäiväisessä käytössä. Trec Nutritionilta löytyy Magne 100 Sport, jossa on 4 eri magnesiumin muotoa sekä B6-vitamiinia.

Magne 100 Sport

VAHVAA JA ENERGISTÄ VIIKKOA KAIKILLE! PITÄKÄÄ ITSESTÄNNE HUOLTA <3

 

 

 

  

Jätä kommentti

* -merkatut kentät pakollisia

Copyright @ 2015-2017 Voimaravinteet.fi. All rights reserved.
Ostoskori on tyhjä