Kokemukset AlfaLipoiiniHaposta (ALA)

Pistin kolmisen viikkoa sitten Trec Nutritionin ALA 250 käyttöön ja halusin kertoa hieman kokemuksistani tämän vahvan luonnollisen antioxidantin kanssa.

img_20160909_181342-01

Kuten yllä mainitsin jo, niin ALA on luonnollinen antioxidantti, joka suojelee kehon solut vauriolta vähentämällä vapaiden radikaalien määrää elimistössä. Keho tuottaa itse tietyn määrän ALA omin voimin ja alfalipoiinihappo on elintärkeää sellulaarisella tasolla energian tuotannossa.  Luonnollisesti ALA löytyy muun muuassa seuraavista ruuista: elinlihoista kuten maksa ja sydän sekä pinaatti, parsakaalista ja perunoista.

Sen määrän ALA mitä saa ruuista ei näyttävästi nosta vapaan ALA’n määrä kehossa mitä tässä koitan saavuttaa tällä lisäravinteella eli nostattaa insuliiniherkkyyttäni ja näin parantaa vasteeni hiilareihin.

Tässä yksi karkeasti selitettynä esimerkki ALAsta ja insuliiniherkkyydestä:

Ilman ALA

Ruokaa syödään

Tämä ruoka muuttuu glukoosiksi, energiaa varten.

Haima erittää insuliinia, jotta keho saa glukoosin toimitettua lihaksiin ja rasvasoluihin (olettaen että maksan glykogeeni varastot ovat täynnä).

Kun lihassolut ovat täynnä, kaikki ylimääräinen glukoosi lähtee rasvasoluihin.

 

250-500mg ALA

Ruokaa syödään

Tämä ruoka muuttuu glukoosiksi, energiaa varten.

Haima erittää insuliinia, jotta keho saa glukoosin toimitettua lihaksiin ja rasvasoluihin.

Kun lihassolut ovat täynnä, kaikki ylimääräinen glukoosi lähtee rasvasoluihin.

 

Vähän selvennystä yllä olevaan esimerkkiin. Insuliinia tarvitaan, jotta keho saa glukoosia toimitettua soluihin.

Tässä ALA tulisi mukaan kuvaan, alfalipoiinihappo matkii insuliinin vaikutus.

Joten lisää glukoosia tulee toimitettua rasvasoluihin koska lihassolut ovat täynnä eikö vain?

Ei ihan näin…Tutkimusten mukaan ALA lisää GLUT-4 toimittajia lihassoluja varten. Eli tämä tarkoittaa, että keho voi toimittaa lisää glukoosia lihassoluihin ja pois rasvasoluista. Prosentuaalisesti 50-60% lisää glukoosia pääsisi lihassoluihin rasvasolujen sijaan.

Eli niille ketkä matematiikka ei ole vahva puoli: Tämä tarkoittaa siis että jos syöt 100g hiilareita ja ilman ALA, 40g glukoosista meni lihassoluihin ja loput 60g rasvasoluihin. Ja nyt kun lisäät alfalipoiinihappo mukaan laskelmiin, sinulla on mahdollisuus lähettää 60g glukoosia lihassoluihin ja vain 40g rasvasoluihin.

 

Tämä vaikutus glukoosin toimitukseen tarkoittaa paljon hyviä asioita treenaajalle:

-Tehostettu pumppi

-Vähemmän rasvan kertymistä

-Tehostettu aminohappojen toimitusta

-Tehostettu insuliiniherkkyys

 

Kun lisäsin alfalipoiinihappoa ruokavaliooni kolmisen viikkoa sitten, niin koko eka viikko tunsin itseäni väsyneeksi (ei hirveen hyvä aktiiviselle treenaajalle tiedän) mutta voi toki olla annostukseni takia. Olisinhan voinut aloittaa yhdellä kapselilla kahden sijaan, jotta keho tottuisi hitaammin. Väsymykseni takia nostatin pikkasen hiilareita lisäämällä hiilihydraattivalmiste Vitargo treenin ajaksi aminohappojen mukaan.

Pikkuhiljaa toisen viikon loppuun mennessä väsymys olikin jo poissa. Treenit kulkivat moitteettomasti taas ja energiaa virtasi. Pumppi parani huomattavasti mutta kaikkihan tiedetään, että hiilareita ennen ja treenin aikana tuottaa hyvän pumpin joten vaikea sanoa miten ALA tähän pumppi osastoon vaikutti.

Uskaltaisin sanoa, että väsymykseni ensimmäisten kahden viikon aikana johtui todennäköisesti alfalipoiinihapon vaikutuksesta insuliiniherkkyyteen ja alennetusta veriglukoosista koska energiaa virtasi ja väsymys katosi aina kun pisti vähän hiilareita koneeseen näissä tilanteissa.

Tutkimuksien mukaan ALA voi sekoittaa vatsaa joillekin, jos otetaan tyhjään vatsaan ja voi myös tiettyinä annoksina tuottaa lihas- kramppeja ja spasmeja. Itse en tällaisia huomannut ollenkaan ja luinkin jostain, että ALA imeytyy parhaiten kehoon, kun ottaa tyhjään vatsaan. Mutta voihan toki ottaa ruuan yhteydessä, jos vatsaa vaivaa.

 

Annostukseni oli seuraavasti:

250mg Aamulla ennen aamupalaa

250mg Ruoka annoksen yhteydessä ennen treeniä

(250mg Treenin jälkeisen ruuan kanssa aloitin kolmannella viikolla)

Tähän asti kaikki mennyt hyvin ja pieniä parannuksia kehon rakenteessa on huomattu, vielä riittää tavaraa muutamiksi viikoksi ja sitten pieni tauko, ettei kroppa totu tähän liiankin hyvin, jotta seuraavalla kierroksella saan samat hyvät vaikutukset (paitsi väsymys toivoisin ja ens kerralla sit L-Karnitiini Tartraatin yhdessä, kun toimivat kuulemma keskenään erittäin hyvin).

Hinta ja laatu kohdillaan, joten suosittelen ehdottomasti kokeilemaan, jos hiilarit ja vähennetty insuliiniherkkyys vaivaa ja toki myös ihan antioxidanttina ylläpitämään tervyttä!

Lopuksi haluan vielä sanoa kaikille jotka syövät MCT öljyä, älkää ottako samaan aikaan alfalipoiinihapon kanssa. Tutkimusten mukaan nämä kaksi kilpailee samoista entsyymeistä imeytymisessä 😉

 

Tsemppiä treeneihin ja mukavaa Sunnuntaita kaikille!

Terkuin,

Conny

 

Lähde https://examine.com/supplements/alpha-lipoic-acid/

Jätä kommentti

* -merkatut kentät pakollisia

Copyright @ 2015-2017 Voimaravinteet.fi. All rights reserved.
Ostoskori on tyhjä