L-Karnitiini-L-Tartraatti (LCLT)

Olemme varmaan kaikki kuullut L-Karnitiinista – aminohappo joka tehostaa rasvanpolttoa. Mutta tämä ei ole ainoa hyvä puoli tässä aminohapossa sillä tutkimuksien mukaan suhteelliset annokset L-Karnitiinia – L-Karnitiini-L-Tartraatti lähinnä, tehostaa myös lihasten palautuminen voimaharjoittelun jälkeen.

L-Karnitiinilla on iso rooli energian tuotannossa. Oma kroppasi yleensä pystyy teettää tarpeeksi paljon kyseistä aminohappoa toimiakseen normaalisti. Mutta jos haluat tehostaa energian saantisi ja palautumisesi sekä rasvanpolttoasi niin antaisin mahdollisuuden tälle turvalliselle lisäravinteelle.

 

Karnitiini löytyy läpi koko kroppasi jokaisessa solussa ja erityisesti luuston kudoksessa. Sillä on kriittinen rooli kropallesi sillä karnitiinin avulla kroppasi polttaa ja oxidoi rasvaa energiaksi. Jotta kroppasi voi käyttää rasvaa energiaksi, karnitiini lähettää pitkähaaraiset rasvahapot mitokondrioihin jotka hyödyntävät näitä. Kun rasvahappo on toimitettu mitokondriaan, tämä voi alkaa polttaa ja pilkkoa rasvahapot energiantuotannoksi. Tämän lisäksi karnitiini kuljettaa myös myrkyllisiä aineita pois mitokondriasta välttääkseen kasaantuminen näistä.

Yhtäpitävää todistetta karnitiinin hyödyistä lihasharjoitteluun on ollut vähissä 90-luvulta – 2005. Mutta uusien tutkimuksien mukaan kuten yllä jo mainitsin niin on todettu että karnitiinilla on tietyt positiiviset vaikutukset. Ainakin yhden tutkimuksen mukaan (February 2011 issue of ”The Journal of Physiology) tutkijat löysivät todisteita että l-karnitiini-l-tartraattia syödessä, 55prosenttia vähemmän glykogeenia paloi ja 44prosenttia matalampaa maitohappopitoisuutta mitattiin. Tämä tarkoittaa siis että vähemmällä maitohappopitoisuudella ja vähemmän glykogeenia käyttäen lihasharjoittelun aikana parannat suorituskykyäsi huomattavasti.

Hypätään tästä sitten kehon tärkeämpään lihakseen (ei, en tarkoita hauista :D) vaan sydän.
Sydän on lihas joka on riippuvainen rasvahapoista energiansaanniksi ja karnitiini pitoisuudet ovat tyypillisesti matalia jos sydän oireilee. Tutkijoiden mukaan karnitiinilla on positiivisia vaikutuksia myös sydämelle. Karnitiini nimittäin vähentää anginan muodostuminen noin 40% ja vähentää rytmihäiriöitä huikeat 65%. Tämä ainakin tutkimus tulosten mukaan seuraavassa kirjoituksessa; June 2013 issue of the journal ”Mayo Clinic Proceedings.

Tyypillinen annos L-Karnitiinia on 1-3 grammaa päivässä. Olen itse nyt kuukauden verran syönyt Trec Nutritionin L-Karnitiini-L-Tartraatti bulkin aikana. Tietysti lisääntynyt kalorimäärä vaikuttaa myös treeneihin, jaksamiseen ja palautumiseen joten on hieman vaikeeta sanoa miten iso vaikutus tällä lisäravinteella on just näinä aikoina. Rasvaa ei oo toki kertynyt niin paljon kuin aikaisemmin joten uskaltaisin väittää että sen suhteen Karnitiinilla on jotain vaikutusta ainakin 🙂 Tai sitten olenkin vaan oppinut syömään puhtaammin bulkkauksen aikana 😀

L-karnitiiini tehostaa rasvojen metabolisointia ja auttaa kehoa kuljettamaan ja polttamaan tehokkaammin rasvoja energiaksi

Lähteet:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3060373/
http://www.mayoclinicproceedings.org/article/S0025-6196(13)00512-0/abstract

Jätä kommentti

* -merkatut kentät pakollisia

Copyright @ 2015-2017 Voimaravinteet.fi. All rights reserved.
Ostoskori on tyhjä