Lisäravinteet treenin ympärillä

Lisäravinteiden käyttö on viime vuosikymmeninä kasvanut räjähdysmäisesti, ja kaukana ovat ne ajat, jolloin syötiin soijaproteiinia ja monivitamiinivalmisteita. Lisäravinteiden kehitys ja käytön lisääntyminen on hyvä, sillä niiden avusta on tutkimusfaktaa.  Ei niitä käyttämällä kenestäkään mestaria tule, ellei muut osa-alueet ole kunnossa, mutta apu on kiistaton. Käydään läpi tässä bloggauksessa ennen treeniä, treenin aikana ja sen jälkeen tarvittavia ja toimivia tuotteita.

Keskeinen idea treenin ympärillä tapahtuvassa lisäravinteiden käytössä on se fakta, että treenin aikana normaalilla ruoalla ei saada ravintoaineita imeytyvään riittävän tehokkaasti ja nopeasti. Treenin aikana tai liian lähellä ennen treeniä syöty ateria ohjaa veren vatsalaukkuun ruuansulatusta vahvistamaan, jolloin lihakset eivät saa tarpeeksi verta kierrättämään ravintoaineita lihaksiin.

Joten nyt lähdetään liikkeelle harjoittelua edeltävästä tunnista. Lisäravinteiden käyttöä käsitellään tässä painoharjoittelua silmällä pitäen.

TUNTIA ENNEN HARJOITTELUA 

Kofeiini piristävä sekä auttaa saamaan paremman fokuksen. Jos kofeiinituotteet eivät sovi sinulle niin kofeiini ei ole välttämätön.

L-Karnitiini auttaa kehoa hyödyntämään kehon rasvaa energiaksi sekä parantaa henkistä valmiutta harjoitteluun. Tuote toimii hyvin hiilihydraattien kanssa mutta viimeiset tutkimukset ovat osoittaneet, että myös rasvasta saatu energia toimii karnitiinin kanssa mainiosti.

Tähän vielä selvennykseksi se, että henkilökohtaisesti en kannata hiilihydraattien nauttimista ennen harjoitusta, sillä se saattaa aiheuttaa henkisen fokuksen herpaantumista aivan kuten runsas hiilihydraattinen ruoka tekee. Tästähän meillä kaikilla on jotain kokemuksia, eli raskas hiilihydraattipitoinen ateria on johtanut väsymykseen.  Suosittelen Omega-3 rasvahappoja ja kookosöljyä ennen harjoitusta, jolloin energiaa riittää, mutta keskittyminen ei herpaannu.

Beta-alaniini auttaa kehoa blokkaamaan maitohappoa, jonka avulla saadaan tehtyä ylimääräisiä toistoja. Kovaa harjoiteltaessa jokainen ylimääräinen toisto on tärkeä.

Tauriini on hermoston välittäjäaine, joka mahdollistaa hermoston toiminnan optimoinnin, jolloin lihas supistuu voimakkaammin.

Nämä kaikki löytyvät yleensä hyvistä treenilatureista, kuten FA:n Bad Ass Pre:stä

 HARJOITUKSEN AIKANA

Tämä aika on nykytiedon mukaan tärkein aika saada harjoitettavaan lihakseen ravintoa. Seuraavat tuotteet auttavat ravinnon saannissa huomattavasti:

Eaa/Bcaa ovat pilkottuja aminohappovalmisteita, joiden imeytyminen on optimoitu harjoituksen aikana käytettäväksi. Aminohappojen merkitys perustuu siihen, että harjoituksen aikana keho purkaa energiavarastoja ja tällöin myös lihaskasvulle välttämättömät aminohapot kuluvat. Siitä syystä niiden täytenä pitäminen harjoituksessa on oleellista, sillä lihas tarvitsee ravintoa jatkuvasti pystyäkseen mukautumaan ja kasvamaan ylimääräisen rasituksen alla.

Hiilihydraattivalmisteet vitargo tai dekstroosi. Nämä eivät ole paremmuus järjestyksessä, vaan on oleellista, että treenijuoma sisältää jotain näistä. Se mikä toimii ja sopii treenaajalle parhaiten on hyvin yksilöllistä.  Ohjeena kannattaa kuunnella kehoa, eli jos juoma jää vatsaan pyörimään on se joko liian vahva tai joku ainesosa ei sovi käyttäjälle.

0-30MIN HARJOITUKSEN JÄLKEEN

Heraproteiini-isolaatti, jolla  turvataan kehon riittävä proteiinin eli lihaksiston rakennusaineen saanti.  Proteiini on treenin jälkeen tarpeellista siitäkin huolimatta, vaikka harjoituksen aikana olisi nautittu optimaalinen juoma. Isolaatti imeytyy treenin jälkeen mahdollisimman nopeasti, joten se on looginen valinta.

Hiilihydraattivalmiste on sama kuin harjoituksen aikana. Tässä voidaan käyttää sääntönä sitä, että jos aikaisemmin on juonut vain palautusjuomassa hiilihydraatteja, jaetaan ne nyt  harjoituksen aikana sekä jälkeen nautittavaksi. Tällöin hiilihydraatin määrä pysyy lähes muuttumattomana ja samalla saadaan imeytyminen optimoitua.

Kreatiini on ollut jo iät ja ajat markkinoilla, mutta sitä koskevia tutkimustuloksia ei voi ohittaa. Kreatiinin vaikutukset eivät näy heti, koska sen suurin etu on myös se, että saadaan yksi toisto sinne ja toinen tänne eri liikkeissä ja tätä kautta lihaksen on sopeutuakseen kasvettava.

Tässä on mielestäni tärkeimmät lisäravinteet harjoituksen tukemiseksi, näillä muutoksilla saadaan lihaksien kasvuun lisää tehoa.

– Antti Hänninen, liikuntakonsultti

Jätä kommentti

* -merkatut kentät pakollisia

Copyright @ 2015-2017 Voimaravinteet.fi. All rights reserved.
Ostoskori on tyhjä