Muista lepo!

Junnaako treenitulokset viikosta toiseen samoina? Onko treenille lähteminen vaivalloista ja väsyttääkö sinua vaikka liikut säännöllisesti? Eikö kroppa enää palaudu treeneistä yhtä hyvin kuin ennen? Missä vika? Lisää treeniä niin tulokset paranee ja vireystaso nousee. 

Ei näin. Itse kuuluin vuosia siihen kastiin joka meni eteenpäin kuin höyryjuna päivästä toiseen treenien osalta. Joka päivä oli pakko treenata jottei kunto vaan laskisi, välillä väsytti ja oli aikoja jolloin treenille lähtökin oli jo vastenmielistä. Lepoa en osannut pitää, tai jos pidin, niin lähinnä kevensin treenejä. Mutta varsinaista päivää, jolloin en treenannut, en osannut pitää. Tyhmäkin tietää että pitkässä juoksussa kroppa väsyy ja tulokset eivät parane, kunto jää jylläämään paikoilleen ja yleinen väsymys lisääntyy.

Mikäli treenaat kovalla teholla 5-6 kertaa viikossa, olipa laji mikä hyvänsä, niin lihakset joutuvat kovaan työhön ja rasitukseen melkein joka päivä. Jos sama rasitus jatkuu viikosta, kuukaudesta toiseen niin aikaa lihasten palautumiselle ei viikossa jää paljon jäljelle. Moni tässä vaiheessa tekee sen virheen, että saattaa alkaa treenaamaan kahta kauheammin. Moni saattaa ajatella, että jos onkin tullut treenattua liian vähän. Todellisuudessa asia on juuri päinvastoin, elimistösi ja lihaksesti tarvitsevat pikemmin lepoa kuin lisää treeniä.

Jokainen treeni aiheuttaa lihaksiisi pieniä mikrovaurioita, nämä vauriot esiintyvät lihasarkuutena ja tulehdustilana. Ne syntyvät koska treeneissä lihakset ovat saaneet uusia ärsykkeitä mitä ne eivät ole ennen saaneet. Mitä enemmän treenaat lepäämättä, sitä enemmän näitä mikrovaurioita syntyy. Tutkimusten mukaan kuormittavasta harjoituksesta, lihas palautuu 1-3 päivässä, eli vähintään yksi päivä viikossa täytyy antaa keholle lepoa. Kovat, intensiiviset harjoitteet rasittavat myös hermostoa, näistä harjoituksista palautuminen kestää viidestä vuorokaudesta viikkoihin. Lihasarkuus häviää parissa päivässä kovan harjoituksen jälkeen, kunhan muistaa verrytellä ja lämmitellä ennen ja jälkeen harjoituksen. Myös riittävä ravinto antaa lihaksille rakennusaineita korjata virheet.
Treenatessa myös hermostosi kuormittuu jokaisesta treenistä. Jos huomaat lihastesi palautuvan treeneistä yhä huonommin ja sen vievän enemmän aikaa, olet tavallista väsyneempi tai treenitulokset junnaavat paikoillaan tai jopa alkavat laskea, hermostosi saattaa olla ylirasittunut ja palautuminen hidastunut. Jos ongelmat jatkuvat pitkään, olisi syytä pysähtyä miettimään. Ylirasitus on välillä hyväksi elimistölle ja kehittymiselle, mutta jos tämä tila jatkuu kauan ja keholle ei anneta lepoa niin pitkässä juoksussa ylirasitus voi kehittyä ylikunnoksi. Ylikunto ei tarkoita sitä, että joku olisi todella hyvässä kunnossa, vaan että elimistöä on rasitettu kauan ja liikaa. Suorituskyky ja hermostolliset rasitteet ovat olleet niin suuret, ettei oma elimistö pääse korjaamaan vaurioita ilman kunnollista lepoa. Tämä lepo voi pahimmassa tapauksessa kestää jopa vuosia.
Paras apu pieniin lihasarkuuksiin, ylikunnon ehkäisemiseen, sekä myös parempaan palautumiseen on yksinkertaisesti lepo. Ja tällä en tarkoita sitä että levätään vasta kun ollaan väsyneitä, vaan joka viikkoinen lepo ennalta ehkäisee liiallista kuormitusta. Levon ohella tärkeää on myös muistaa syödä monipuolisesti ja riittävästi jotta elimistö saa rakennusaineita. Näin ollen riittävä ravinto antaa tuleviin harjoituksiin energiaa ja rakennusaineita. Muista myös riittäävät yöunet, yöllä elimistö korjaa vaurioita ja pääsee palautumaan parhaiten, joten yritä saada joka yö 7-8 tuntia unta.

Jos sinulle tulee treeneistä pidempi tauko (viikon tai jopa ylikin), niin suosittelen nauttimaan lihaksille tärkeitä BCAA-aminohappoja jotta ehkäisisit katabolista tilaa lihaksistossasi sekä ylläpitäisit lihasmassaasi 😉

Tarjouksessa vielä Trec Nutrition Bcaa High speed 2x300g 

Jätä kommentti

* -merkatut kentät pakollisia

Copyright @ 2015-2017 Voimaravinteet.fi. All rights reserved.
Ostoskori on tyhjä