Muutama sana Haaraketjuisista Aminohapoista

On paljon tutkimuksia (voisin melko varmasti sanoa eniten tutkimuksia) jotka osoittavat aminohappojen hyödyn urheilijalle onko sitten dieetti vai lihaskasvu tavoitteena.

Haaraketjuiset aminohapot ovat hyviä lihasmassan kehittämiseen toki mutta parempi hyöty niistä on dieetin aikana sillä kroppasi on altistunut hajottamaan lihasta näinä aikoina.

 

Haaraketjuiset aminohapot lisäravinteena, esim. valmis juomana, ei vaadi ruuansulatusta, ja imeytyy verenkiertoon erittäin nopeasti.

Verrattuna esimerkiksi Hera proteiiniin missä haaraketjuiset aminohapot ovat peptidisidottuna muihin aminohappoihin ja vaativat ruuansulatusta imeytyäkseen verenkiertoon. Vaikka hera proteiini onkin melko nopeasti sulatettuna niin kestää silti monta tuntia aminohapoille päästäkseen vapaaksi ja imeytyä verenkiertoon.

Puhtaat haaraketjuiset aminohapot lisäravinteena nostaa veren aminohappopitoisuudet paljon enemmän ja monipuolisemmin kuin 30g heraa, ja näin ollen saat paremman suoran vaikutuksen proteiinisynteesiin ja proteiinin hajottamiseen.

 

Haaraketjuiset aminohapot ovat kropalle hyödyksi heti valmiina energian lähteenä joten sopivat täydellisesti juotavaksi treenin aikana.

Valiini ja Isoleusiini ovat glykogeenisiä aminohappoja mikä tarkoittaa, että ne voivat muuntautua glukoosiksi ja näin ollen toimia tärkeänä energian lähteenä treenin aikana ja auttaa jaksamaan paremmin kovan treenin aikana.

 

Dieetin aikana kroppa on niin sanotusti katabolisessa kriisissä…

Katabolinen tila tarkoittaa siis, että kroppa on altistunut lihasmassan hajottamiseen. Mitä kireämmäksi kroppa kehittyy, sitä suurempi todennäköisyys lihasmassan hajottamiseen. Miksikö näin?

Mitä vähemmän rasvaa sulla on niin kroppasi yrittää kovemmin pitää kiinni rasvavaroista, ja näin olleen kääntyy lihasten luo tyydyttääkseen energian tarvettaan rasvan säilyttämiseen.

 

Molekyläärisellä tasolla, lihasten hajottaminen tapahtuu koska kroppa kiihdyttää proteiinien pilkkominen vapauttaakseen lihasten aminohappoja energiaksi. Ihan kuin tämä ei olisi tarpeeksi paha niin proteiini synteesikin laskee samalla kun totaalinen kalorinsaanti pienenee.

Lihastreeni kiihdyttää dieetin metaboliset vaikutukset. Mitä kireämmäksi tulee, sitä väsyneempikin. Tiedämme varmaan kaikki että vähentynyt energiansaanti ja vähentyneet glykogeeni varastot pistävät treenit erittäin koville. Jos olet liian väsynyt tai heikko treenaamaan yhtä raskaasti kuten ennen niin lihakset tottuu toki siihenkin ja eivät käytä yhtä paljon energiaa saadakseen työt tehty.

Tämä tarkoittaa karkeasti sanottuna että kroppasi ei kehitä lihasmassaa tässä tilassa, eikä vain sitä; kroppasi käyttää varmaan myös lihasta energiana koska et käytä niitä yhtä paljon ja voimakkaasti kuten ennen dieettiä.

 

Mietit nyt varmaan miten puolustautua tällaisessa lihashajoittavassa tilassa?

Vastaus onkin jo aika selkeä, eikö vain? Haaraketjuisten aminohappojen avulla tietysti!

On todettu että haaraketjuiset aminohapot (erityisesti Leusiini) stimuloi proteiini synteesin ja voivat jopa tehdä tämän paremmin kuin pelkkä normaali proteiini. Haaraketjuiset aminohapot voivat tutkimusten mukaan jopa parantaa lihassolujen kapasiteetti proteiini synteesille samalla kun hidastaa proteiinin hajottamisen elimistössä.

 

Haaraketjuisilla aminohapoilla on vielä enemmän positiivisia vaikutuksia kuin pelkkä proteiini synteesin parantaminen ja proteiinin hajottamisen hidastuminen. Nämä myös kilpailevat aminohapon Tryptofaanin kanssa, joka vaikuttaa aivoihin missä muuttuu aivojen välittäjäaine serotoniiniksi.

Treenin aikana serotoniinin määrä nousee aivoissa ja tunnet väsymystä, ei niin hyvä koska treenin intensiteetti vähenee tietysti ja jaksat vähemmän. Haaraketjuisten aminohappojen avulla voit vähentää tryptofaanin määrä joka pääsee aivoihin muuttumaan serotoniiniksi ja näin ollen parantaa treenin intensiteetti sillä jaksat paremmin ja kauemmin.

 

Lopuksi voin sanoa että on monta skeptikkoa (myös tuttavuuden piirissä) joiden mielestä aminohappovalmisteet ovat ylihintaisia ilman mitään suurempaa hyötyä. Heidän mielestä voisi vaan syödä enemmän heraproteiinia. Tottahan se on että hera sisältää paljon haaraketjuisia aminohappoja mutta kuten yllä jo mainittu niin ei ehkä välttämättä paras strategia dieetin aikana. Mutta tämäkin asia kuten gluteus maximukset, on kaksi puolta jokaiselle asialle.

Itse luotan ainakin tutkimuksiin ja en luopuisi aminohapoistani. On monta eri aminohappovalmisteita kokeiltu vuosien varrella ja eri suhteetkin 2:1:1 → 8:1:1. Nykyiseen lisäravinne arsenaaliin kuuluu Trec Nutritionin High Speed BCAA mikä on hinta laatu suhteeltaan erittäin hyvä aminohappovalmiste! En voi muuta kuin lämpimästi suositella.

Hyvin sekoittuva Bcaa juoma

 

https://examine.com/supplements/branched-chain-amino-acids/

Jätä kommentti

* -merkatut kentät pakollisia

Copyright @ 2015-2017 Voimaravinteet.fi. All rights reserved.
Ostoskori on tyhjä