Kuinka yhdistää työ ja harrastus?

Helposti,

Kun hyppää täysipäiväisesti liikunta-alalle 😀

Olen siis ikääni nähden pitkän linjan ammattilainen liikunta-alalla, ryhmäliikunnan ohjaamisen aloitin 11 vuotta sitten ollessani vielä lukiossa, ja sillä tiellä olen edelleen. Olen koko ikäni liikkunut aktiivisesti ja monipuolisesti. Kouluiän pelasin koripalloa, lentopalloa ja salibandya, olen myös uinut ja telinevoimistellut kilpaa, ratsastanutkin 10 vuotta. Kuntosali- ja ryhmäliikuntamaailman löysin teini-iässä, ja lukion jälkeen selvää oli, että halusin liikkua ja liikuttaa työkseni, olisiko mikään siistimpää kuin tehdä sitä mitä rakastaa, ja saada siitä vielä palkkaa??

Kouluttauduin siis liikunta-alalle, olen käynyt aikuisliikunnan ohjaajakoulutuksen, opiskellut samalla Personal traineriksi ja ryhmäliikunnan ohjaajaksi. Myöhemmin kouluttauduin lisää mm. ravintovalmentajaksi ja kahvakuulaohjaajaksi, olen myös käynyt hierojan ammattiopinnot sekä opiskelen Kalevalaista Jäsenkorjausta, mutta edelleen mielessä on monta uuttakin koulutusta ja suuntaa jotka houkuttavat lisää opettelemaan.

Samalla kun siirryin työelämään, innostuin myös tavoitteellisesta salitreenaamisesta, ja päädyin Uusitalon Arin oppeihin ja valmennettavaksi, ja edelleen Ari on mies kisakuntoni takana. Alkuun treenillä ei ollut kisatavoitteita, halusin vain oppia trenaamaan ja syömään oikein, ja kunnolla, ja pääsyynä se,että olin lopen kyllästynyt vinkuheinää muistuttavaan langanlaihaan olemukseeni. Selvää kuitenkin oli alusta saakka, että fitness-kisat joskus halusin käydä, olinhan identiteetiltäni vahvasti kilpaurheilija. Parhaimmillaan(tai pahimmillaan) ohjasin tuolloin 15-20h jumppia viikossa, lisäksi tein 4-5 salitreeniä ja kuljin vielä kaikki matkat kävellen tai pyörällä.(ja lenkitin myös koirat) Mutta niin vain pattia alkoi riukuun tarttua, kun likka pistettiin syömään kunnolla, ja edelleen olen tunnettu siitä miten hyvä olenkaan syömään, mitä tahansa menee alas vaikka 5 minuutissa jos tilanne vaatii 😉

14192769_10202187850854659_8737411294761312248_n

Vaikka homma on vasta aluillaan, melko pitkän matkan sitä on jo tullut.

Kisasin siis ensinmäisen kerran 2015 syksyllä Oulun karsinnoissa body fitneksessä -163 sarjassa. Sinänsä mitään kilpatavoitteita ei tuolloin ollut, itselleni tärkeintä oli nähdä ensinnäkin soveltuisiko oma fysiikka lajiin, ja miten sekä kroppa, että pääkoppa dieetin jaksaisi haastavan arjen keskellä. Näin jälkikäteen elämäntilanne ei tuolloin ollut ollenkaan otollisin aika dieetille ja kisarupeamalle, mutta yllättävän helposti siitä selvisi, yrittäjänä ja pienen lapsen kanssa, ja siitä saikin loppuiäkseen varmuutta hommaan, tähän minä pystyn ja tämän minä osaan.

eka kisa 2015

eka kisa 2015

 

 

Tällä hetkellä olen nautiskellut vuoden 2016 offseasonia, keskittynyt tekemään töitä yrittäjänä http://www.rmtraining.fi ja kehittymään salilla, ohjannut huomattavasti vähemmän ryhmäliikuntaa mutta valmentanut paljon enemmän yksilöasiakkaita, ja nauttinut tavallisesta arjesta lapsen ja muiden läheisten kanssa. Sinänsä arkeni ei eroa dieetillä mitenkään ”tavallisesta”, mutta viikoittaisesta cheattipäivästä pidän kiinni vielä ensi kevääseen saakka, kunnes alkaa seuraava dieetti kohti syksyn 2017 kisoja. Lajina edelleen body fitness, toisaalta pieni kipinä kytee kokeilla rahkeita myös bikinin puolella.

Palatakseni otsikkoon, arjessani on hyvin vaikea erottaa mikä on työtä ja mikä harrastusta, ehkä juju piileekin juuri siinä että kun tekee sitä mitä rakastaa, ei työntekokaan aina tunnu työltä. Aikatauluni on hyvin elävä ja vaihteleva. Olen vuosien saatossa opetellut treenaamaan mihin vuorokauden aikaan tahansa, teen omat treenini töiden lomassa miten parhaiten päivän rytmiin sopii. Tykkään treenata eri saleilla, enkä ole koskaan noudattanut mitään kirjattua saliohjelmaa, vaan settini elää joka viikko, vain jako on päätetty ennalta. Tällä hetkellä ohjattuja tunteja tulee 3-4 viikossa plus PT-asiakkaiden treenit, omia salikertoja 4-5, lisäksi vaihtelevasti yritän sunnuntaisin kävelylenkin tehdä. Alkuvuodesta ryhmäliikunnan määrä taas hieman kasvaa, mikä ei kyllä haittaa mitään huomioiden lähestyvän dieetin. Hyödynnän venyttely-ja putkirullaustunnit omaksikin kehonhuolloksi, ja toki näitä ja esim.keppijumppaa tulee tehtyä myös yksilöasiakkaiden kanssa. Asioita tulee myös tutkittua, kokeiltua ja seurattua sekä ammatillisessa että harrastuspohjalta, joten kaikki oppi mitä käytän omaan kehitykseeni, palvelee toki myös asiakkaitani. Omat treenini ajoitan mahdollisuuksien mukaan aina ohjauspäiville, jotta viikkoon jäisi oikeasti 1-2 kunnon lepopäivääkin.

20161110_210435 20161119_114300

Painoni vaihtelee offilla pari-kolmekin kiloa, mutta kisapainoon on matkaa kutakuinkin 10kg, mikä itselleni luontaisin taitaa ollakin. Olen tosiaan aina ollut hyvä syömään, ja pystynyt syömään kokooni nähden paljon (pituus 161,5cm), viime dieetin ensinmäinen pudotus kaloreissa tehtiin 3500->3000kcal. Tällä hetkellä ihan noissa kaloreissa ei huidella kulutuksen ollessa pienempi, mutta kyllä tässä syödäkseen aina saa 😀 Syön tavallista puhdasta ruokaa, olen jo 5 vuotta ollut vehnälle allerginen ja siis gluteeniton, reagoin suolistolla myös maitotuotteisiin, joten nekin ruokavaliooni kuuluvat ainoastaan cheattipäivinä.(pirun suklaa..). Syön pääasiassa kaurapuuroa(voisin syödä vaikka joka aterialla), kanaa ja riisiä ananaksella, jauhelihaa ja perunaa tai glut.pastaa, kananmunia, leikkeleitä, kasviksia ja salaatteja, marjoja ja banaania puuron joukossa. Vaikka en maitotuotteita muuten käytä, laadukas isolaatti-muotoinen hera on tärkein osa puuroani, toimivaksi olen todennut http://voimaravinteet.fi/tuote/isolate-100/ . Muuten käytän ruokavalioni tukena ihan peruslisäravinteita, glutamiinia , kreatiinia , treenin aikana bcaa:ta, välillä laturiksi napalmia , ja muuten ihan monivitamiinia , d-vitamiinia , ja magnesiumia. Välillä otan erikseen mm. myös c-vitamiinin, sinkin, spirulinaa, ruusunjuurta…mutta ylläolevat luottotuotteetkin koen riittäviksi.

Kun liikuntamäärät on suuria, ja kroppa kovalla koetuksella viikosta toiseen, onkin riittävän ravinnon ohella ensisijaisen tärkeää laadukkaat lisäravinteet, joten ylpeänä olen Trecin ( http://www.voimaravinteet.fi ) Suomen tiimissä mukana. Muuten koodilla rmtraining10 asiakkaanikin pääsevät hyödyntämään alennuksen verkkokaupassa!

Ravinto, treeni ja lepo, tuo pyhä kolminaisuus, toimii ohjenuoranani arjessa, ja mielenkiinnolla odotan jo että pääsee taas kuorimaan kisakunnon täältä alta, että mitä tänä vuonna onkaan saatu aikaan. Ja onhan tässä vielä melkein puoli vuotta aikaa syödä ja treenata kovaa , joten tervetuloa matkaani seuraamaan! Facebookista löydät tmi RMTraining , ja instagramista @riittamakar , kirjoittelen myös voimaravinteiden sivustolle, joten pysyhän menossa mukana 😀

-Riitta Mäkäräinen

20161102_093704

 

Jätä kommentti

* -merkatut kentät pakollisia

Copyright @ 2015-2017 Voimaravinteet.fi. All rights reserved.
Ostoskori on tyhjä